DKF Tylna 14 w Muzeum Kinematografii w Łodzi - program jesień/zima 2018/2019

DKF Tylna 14 w Muzeum Kinematografii w Łodzi

 

Program:

26 października 2018 godz. 19.30 Zimna wojna (2018), 85'

reżyseria: Paweł Pawlikowski; scenariusz: Paweł Pawlikowski, Janusz Głowacki, Piotr Borkowski; aranżacja: Marcin Masecki; zdjęcia: Łukasz Żal; obsada: Joanna Kulig, Tomasz Kot, Agata Kulesza, Borys Szyc

 

Poetycka, wspaniale zrealizowana historia wielkiej i trudnej miłości młodej tancerki Zuli oraz pianisty Wiktora na tle powojennej Polski i Europy. Akcja filmu toczy się na terenach Polski, Jugosławii, Berlina i Paryża w latach 50. i 60. XX wieku. „Zimną wojnę” realizowano m.in. w plenerach w Łodzi, Wrocławiu, Białaczowie. Jego premiera odbyła się podczas 71. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes i przyniosła Pawłowi Pawlikowskiemu, laureatowi Oscara za „Idę”, nagrodę za reżyserię. Owacją przyjęto także odtwórców ról amantów, znakomicie odebrano połączenie polskiej muzyki ludowej z jazzem i piosenkami paryskich barów minionego wieku. Dużo mówiono o czarno-białych zdjęciach. Wyprodukowany w łódzkim Studiu Opus Film obraz sprzedano do 70 krajów świata.

 

 

9 listopada 2018 godz. 19.30 Śmierć prezydenta (1977), Polska; 137'

reżyseria: Jerzy Kawalerowicz; scenariusz: Jerzy Kawalerowicz; muzyka: Adam Walaciński; zdjęcia: Witold Sobociński; obsada: Zdzisław Mrożewski, Marek Walczewski

 

Biograficzny film historyczny w reżyserii nagrodzonego na Berlinale Jerzego Kawalerowicza, przedstawiający zamach z 16 grudnia 1922 na Gabriela Narutowicza, pierwszego prezydenta Polski.

Pod koniec lat 70. XX wieku zaczęto realizować wiele podobnych filmów na świecie, rekonstruujących wiernie wydarzenia historyczne na podstawie dokumentów, wspomnień i relacji. Przykładem są „Wszyscy ludzie prezydenta”, amerykański dramat o kulisach afery Watergate, a w Polsce filmy „Zapis zbrodni” Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego czy „Przed burzą” Romana Wionczka. Kolejnym cenionym tytułem tego nurtu w kinie polskim jest „Śmierć prezydenta”. Obraz bliski dokumentowi, broni się także jako film fabularny. Jego siłą są odtwórcy głównych ról –  Zdzisław Mrożewski w roli prezydenta Narutowicza i Marek Walczewski odtwarzający postać Eligiusza Niewiadomskiego. Pierwszemu udało się ukazać Narutowicza jako człowieka przechodzącego głęboką wewnętrzną przemianę, zaś Walczewskiego Eligiusz Niewiadomski jest przekonującym fanatykiem opętanym żądzą obalenia Narutowicza.

 

 

7 grudnia 2018 godz. 19.30 Dusza i ciało (2017), Węgry; 116'

reżyseria i scenariusz: Ildikó Enyedi; scenariusz: muzyka: Ádám Balázs; zdjęcia: Máté Herbai; obsada: Alexandra Borbély, Morcsányi Géza

 

Jedna z najoryginalniejszych historii miłosnych, jakie powstały w ostatnich latach, urzekająca delikatnością i humorem. Pierwszy od 18 lat pełnometrażowy film cenionej węgierskiej reżyserki Ildikó Enyedi otrzymał 4 nagrody na  67. Festiwalu Filmowym w Berlinie, w tym  Złotego Niedźwiedzia. Zdobył także Złotą Żabę na festiwalu  Camerimage. 

Mária jest nowo przyjętą pracownicą działu kontroli mięsa w rzeźni, a Endre jej dyrektorem. Oboje są samotni, zdziwaczali, łakną uczucia i bliskości. Przypadkowo dowiadują się, że śnią identyczny sen, w którym są jeleniem i łanią. Połączy ich uczucie, którego nie potrafią sobie okazać.

 

 

11 stycznia 2019 godz. 19.30 Niemiłość (2017), Rosja; 127'

reżyseria: Andriej Zwiagincew; scenariusz: Andriej Zwiagincew, Oleg Niegin; muzyka: Jewgienij Galperine, Sasza Galperine;  zdjęcia: Michaił Kriczman; obsada: Mariana Spiwak, Aleksiej Rozin

 

Nominowana do Oscara i nagrodzona w Cannes „Niemiłość”, najbardziej osobisty film Andrieja Zwiagincewa nawiązujący do jego prywatnych przeżyć, to wstrząsająca historia ucieczki 12-letniego chłopca z domu pełnego nienawiści.

Borys i Żenia, zamożni mieszkańcy wielkiego miasta, są małżeństwem, które czeka na rozwód. Mają już inne związki, ale wciąż łączy ich sprzedaż wspólnego mieszkania oraz syn Alosza. Rodzice unikają zaangażowania w wychowanie dziecka, które ogranicza ich plany na rozpoczęcie nowego życia. Pewnego dnia chłopiec znika. Rozpoczynają się poszukiwania, które staną się pretekstem do nakreślenia ponurego obrazu współczesnej Rosji.